Terug naar het overzicht

5 feiten en fabels rondom sportuitlaten

Rondom uitlaten heersen er best wat fabels. Maar ook feiten. Om je een eind op weg te helpen hebben we een aantal feiten en fabels voor je op een rijtje gezet. Dit om jou te wapenen met kennis als je op zoek gaat naar hét perfecte uitlaatsysteem voor jouw auto.

Fabel: Je moet een katalysator hebben voor de APK-keuring

Een katalysator is een belangrijk onderdeel van je uitlaatsysteem. Een katalysator is het onderdeel wat de co2 uitstoot van je auto grotendeels filtert. Met de huidige milieu eisen zou je dus denken dat het van vitaal belang is dat je een katalysator onder je auto hebt. Dit klopt niet helemaal. Zet je zelf de zaag in je uitlaat en lepel je de katalysator leeg zul je een APK-afkeur krijgen. De software in je auto herkent namelijk dat je katalysator leeg of weg is. Hierdoor ontstaat er een foutmelding en vervolgens zal er een viergasmeting plaats vinden. We kunnen je garanderen dat je deze keuring niet doorkomt. Er zijn diverse merken, waaronder Akrapovič, die gepatenteerde en gelicenseerde uitlaatsystemen zonder katalysatoren hebben. Hier kom je zeker weten de keuring mee door.

Feit: Een grotere downpipe zorgt voor meer vermogen

Laten we beginnen met: wat is een downpipe? Een downpipe is het onderdeel wat je uitlaatsysteem met het motorblok verbindt. Een downpipe is vaak 2″, in uitzonderlijke gevallen 2.5″. Je moet je voorstellen dat een grotere downpipe meer ruimte geeft voor het motorblok om uitlaatgassen weg te stuwen. Minder tegendruk = betere flow = meer vermogen. Oftewel, hoe groter de downpipe, hoe meer PK’s. Let wel op, je kunt niet zomaar een grotere downpipe monteren en vaak gaat deze aanpassing ook gepaard met een software tuning om de auto de nieuwe configuratie aan te leren.

Fabel: Een kleppensysteem is illegaal

We horen het steeds vaker, mag een kleppensysteem wel? Ja, een kleppensysteem mag wel degelijk onder een auto liggen. Waar vaak de problemen is ontstaan is bij de bestuurder zelf. Als je de kleppen continu open hebt staan, het motorblok warm wordt en je rechtervoet steeds verder naar de grond laat gaan zal ook het geluid van de auto drastisch toenemen. Dit wordt in het algemeen als overlast ervaren en kun je daarmee een boete krijgen. Rij je gewoon netjes met de kleppen open is er vaak niks aan de hand.

Feit: Pops & Bangs kunnen kwaad

Knallen, roffels en roggels zijn super leuk om te horen. Je schakelt terug: knal knal knal. Je schakelt op: roffel roffel roffel. Je geeft stationair een keer goed gas en laat het gas los: KNAL KNAL KNAL. Maar Pops & Bangs hebben ook een nadeel. Als je een katalysator onder je auto hebt, of zelfs een 200-cells katalysator zul je al snel ervaren dat je katalysator kapot gaat. En een kapotte katalysator is geen grapje. Dit zijn vaak erg dure onderdelen en je komt de APK niet meer door. Je kunt Pops & Bangs daarom alleen echt gebruiken als je geen katalysator meer hebt.

Fabel: Alleen een uitlaat aanpassing zorgt voor gigantische vermogenswinst

Vaak adverteren uitlaatmerken met de te behalen vermogenswinst nadat je hun uitlaatsysteem onder je auto hebt gelegd. In de praktijk valt dit vaak tegen. Een vermogenswinst van om en nabij de 10 PK is niet ondenkbaar. Maar daar zal het vaak ook bij blijven. Zelfs met de meest ontwikkelde uitlaatsystemen is er vaak simpelweg niet veel winst te behalen met alleen een uitlaataanpassing. Een uitlaataanpassing in combinatie met een software tuning, de welbekende Stage 1 of zelfs Stage 2, maakt wel degelijk flink verschil.

Ter afsluiting

Je hoort het al. Laat je goed informeren en maak een weloverwogen keuze. Een uitlaatsysteem om de verkeerde redenen kopen en laten monteren kan al snel een dure aangelegenheid worden waar je niet tevreden over zult zijn. Wil je advies? Wij staan je graag te woord.

Neem contact op

Terug naar het overzicht